Al loghatul Arabia

Salam semua.

Masa di U bertahun-tahun dahulu, akak ada mengambil course opsyen Arabic Studies Dalam course ini, ada beberapa unit seperti Arabic History, Arabic Civilisation dan Arabic Language. Akak ingat yang mengajar kami Bahasa Arab waktu itu ialah Prof Ismail Nawab. (no connection with Ahmad Nawab, okey). Asal Jordan agaknya. Akak gagahkan juga ambil risiko, struggle, sebab akak tak berapa lancar dalam tulisan jawi dan juga mengeja.Akak ambil Islamic Studies sebab member. Bolehlah nanti member ni coach akak. Kiranya akak ni 'slow learner' juga. Kalau baca, cemerlang. No problem. Sebab akak masa kecil-kecil dulu rajin baca surat khabar tulisan jawi, Utusan Melayu Dalam course bahasa Arab ni banyak hafalan, pattern perkataan dan ayat. Bingung betul. Kat notice board dalam bilik asrama, penuh study card catatan perkataan-perkataan dan patternnya. Banyak translation daripada Bahasa Inggeris Bahasa Arab dan sebaliknya. kena hafal juga. Final exam, mujur lulus..

That's history now. Tinggal sejarah tetapi 'track'nya masih ada. So bila dengar my sis ajar pelajar-pelajar nya 'faalah, faalun, blah-blah' ingat juga. Now, my sis baru-baru ini ada order, beli online Satu set buku belajar Bahasa Arab Mudah, hasil inovatif dan kreatif En Noorli bin Mohd Noor. Buku ini bagus bagi saya yang baru nak bertatah tatih semula dalam Bahasa Arab. Yang jadi masalah, menghafal sebab memory sudah kurang kuat. Tak lancar tulisan jawi pun tak apa. Boleh baca dan bertutur okey dah. Akak bukan tak mahu attend class Bahasa Arab, tapi problem yang samalah, teragak-agak nak mengeja dan menulis jawi. Sebutir-sebutir boleh lah.
Akak belajar sendiri, self learning dengan buku-buku ini sebagai rujukan. Minta-minta akak berdisiplin hingga complete semua buku, ada 6 semuanya. Lagipun cikgunya ada di rumah. Tiada hal. Kata En Noorli, guna 20 minit sehari sahaja satu hari, sikit-sikit. Ulang-ulang. Repeat perkataan sama. Tengok gambar. Jadi masa ni, another pastime, belajar Al Loghatul Arabia.

4 comments:

  1. Alang
    saya dah tgk gambar beg yang kak n buat tu....dia ni mmg la sifu yg sebenar nya....

    ReplyDelete
  2. bagus, belajar bahasa sorga itu...
    ajar acik ehh..

    ReplyDelete
  3. Acik,
    Boleh bila akak dah 'graduate' ok.

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.