WW: POKOK MELAKA



9 comments:

  1. Kat mana tu kak hajah nora?
    Tempat parameswara dpt nama melaka ya?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di laman Tan Kim Hock, Jln Laksamana Cheng Ho. Baba ni ada kilang buat dodol di Umbai. Pekerjanya, Melayu. Hajah pernah makan dodol jenama Tan Kim Hock?

      Delete
  2. Pastilah pokok Melaka merupakan satu lambang penting negeri Hang Tuah. Agaknya di melaka tu, dimanalah ada pokok Melaka yang tertua masa ini. Mungkin itu boleh jadi satu "tourist attraction". Yang dipaparkan itu dalam kawasan rumah Alennakah? Tertanya-tanya juga Temuk mengapa pangkalnya ditutup dengan sabut kelapa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Temuk,
      Tak tau saya di mana tetapi ramai pengkaji sejarah mengatakan di sebuah taman dekat dengan Melaka Raya di antara bangunan-bangunan sejarah. Kalaulah pokok melaka ini ada di laman kami, wah, jadi tumpuan tourists lah runah kami. Ia berada di laman Wisma Tan Kim Hock, di Jalan Laksamana Cheng Ho, seorang pengusaha dodol dan pelbagai makanan ringan tempatan. Pemandu pelancong mesti bawa group ke sini,Ada sabut kelapa sebab Baba ini ada kebun kelapa. belakang bangunan TKH ada kebun kelapa juga. Kelapa digunakan buat dodol dsbnya. Amboi, Temuk nampak kelapa walapun sabut, bersemangat ye!

      Delete
  3. Ada tgk pokok ni di tanam di Taman Botani, taklah sebesar pokok kat atas tu.Kat mana ni?

    ReplyDelete
  4. Ya Allah terpakai akaun anaklah.

    Mamaju.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Ju,
      Mungkin anak tak sign out dan kita pula tak sedar. Pokok Melaka ini di Laman Wisma Tan Kim Hock di Jalan Lakamana Cheng Ho, Melaka. Dah hidup di tempat sendiri, besarlah ia, Ju

      Delete
  5. Tercari2 kalau ada buah melaka yg bergayutan hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam bundo.
      Mungkn ada...search the missing object 'buah melaka' hee hee....

      Delete

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.