Lama tapi indah

Mari kita singgah sebentar di Rumah Melaka, Merlimau, 22km dari bandar Melaka.menghala ke Muar. Silla ikut jalan kampung, jalan lama, ke Muar. Pertama kali saya singgah. .Itu pun  dalam perjalanan pulang setelah majlis pertunangan hari Sabtu yang lalu. Teruja melihat keindahannya, lama tapi masih lagi menarik.

tersergam walaupun usianya dah 2 abad, ada kolam kiri dan kanan tangga
tujuan, cuci kaki dulu sebelum naik ke rumah. Kini kolam tak ada air.
gambar saya ambil dari KOSMO keluaran isnin 10.1.11

tangga batu dengan kemasan jubin bermotif bunga-bunga segar
menyambut kedatangan tetamu. Cantik tak?
jubin masih kekal warnanya, import tau!
kerusi panjang terlekap di sekeliling anjung, sesiapa tak boleh bersila, duduklah di kerusi panjang ini

di tengah rumah ada pelamin, tapi bukan untuk pengantin, kerusi utama penghulu bila ada mesyuarat
ada tiang seri, cantik ukirannya

ada tangga ke loteng..tapi siapa tu ah? Demang kah? Penghulu kah? Sidang kah? Pengawal kah?
Tak satu pun di atas tapi pelancong dari Kuantan

Ini 'Tun Teja'....tertarik dengan  tingkap unik ini

banyak lagi sudut-sudut yang menarik di Rumah Melaka, Merlimau

Tapi sayang, wajah baru dan ceria, kalau tak dijaga...alahai...kesiannya. Harap pihak-pihak berkenaan teruslah beri perhatian kepada penyenggaraan satu-satu warisan terindah ini. Perlu diletakkan penerangan tentang keunikan bahagian-bahagian tertentu rumah itu serta sejarahnya. Indah lagi kawasan persekitaran rumah kalau dijaga dengan baik. Jagalah rumah bersejarah ini dengan penuh kasih akan warisan. Jangan sampai  ada yang ambil kesempatan, tinggal percuma (saya ingatkan dia penjaga rumah, tapi bukan!) di tempat yang menjadi tarikan pelancong ini.. Itu pandangan sayalah, orang Melaka katakan. Oh ye,  nak tau sejarah Rumah Melaka ini sila lah ke rumah Pengalaman seorang pendidik

15 comments:

  1. salam kak

    um jubin warna warni begitu
    jarang2 dijumpai lagi... nmpk kukuh tak mcm
    jubin sekarang senang retak dan rapuh ~

    ReplyDelete
  2. cantik. saya yang selalu berulang alik ke melaka ni pun tak tau kewujudan rumah ini. Mesti ajak hubby pergi lepas ni.

    ReplyDelete
  3. Salam manje,
    Jubin-jubin tersebut datang dari jauh, Tahan lama pulak tu,

    ReplyDelete
  4. Salam hajah,
    Elok sangat singgah. Cantik dan menarik senibinanya.

    ReplyDelete
  5. lawatan balas :-) thanks for dropping by earlier!

    anyway, such pretty traditional houses! i think my mum took photos there too several months ago.

    ReplyDelete
  6. Memang cantik benau rumah tu kan

    ReplyDelete
  7. dieya,
    thanks for the lawatan balas. But this special pretty house need to be taken care of.

    ReplyDelete
  8. Salam Aida,
    Benau-benau cantik tau!

    ReplyDelete
  9. salam kak hajjah nora..
    cantiknya tangga marmar tu..berwarna warni

    ReplyDelete
  10. HJH NORA
    AYU BANGET! CANTIK YANG AMAT-AMAT RUMAH TU. BILA KE MELAKA, KENA CARI RUMAH TU. KOT ADA LAGI 'TUN TEJA'NYA DI TINGKAP, BOLEHLAH DIAJAK BERSEMBANG, SEKALI DGN PELANCONG DARI KUANTAN. SALAM BAHAGIA.

    ReplyDelete
  11. Salam Temuk,
    Memang cantik rumah itu. Minta-minta 'Tun Teja' masih lagi bertugas di sana waktu Temuk datang melawat. BTW, pelancong itu boleh berbahasa Jowo, so tiada masalah bersembang.

    ReplyDelete
  12. di mana nak dapat contact no..pbekal jubin bunga tangga ...

    ReplyDelete
  13. di mana nak dapat contact no..pbekal jubin bunga tangga ...

    ReplyDelete
  14. di mana nak dapat contact no..pbekal jubin bunga tangga ...

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.