Gerun

Tahu apa berlaku pagi tadi? Angah dah keluar taichi. Tuesday is the 'pungut sampah day'. So akak keluarkanlah tong sampah ke tepi jalan, tolak 'pintu gate' wide open. Bila dalam rumah nak iron baju, terdengar bunyi suara orang bercakap sendirian, jerit-jerit pula tu. Suara lelaki. Jenguk kat tingkap dapur. Ya Allah, ada manusia kurang siuman sedang punggah tong sampah. Bukan tu aje, siap buang satu persatu keluar, buang ke dalam longkang. Lapar, terliak-kial cari makanan. Alahai, dia makan sisa makanan, like stale bread etc. Sambil tu, berteriak. Saya dalam rumah amatlah takut, jantung berdegup-degup, takut dia masuk ke halaman rumah. Saya called Rakan Cop for help. (Entah datang tidak!). Called Ms Hart, called JY (di Kuantan), alerted Angah. Berulangkali saya baca Al Fatihah, Ayat Qursi dan doa pelindung diri. Perlahan-lahan saya tutup tingkap dapur, takut dia jenguk, locked the door grill. Cemas. Intai lagi. Nampak dia lesing, threw plastic containing sampah ke atas roof pondok jiran sebelah.Lelaki itu Buang tong sampah ke dalam laman rumah, bangun, buka letter box. Tarik gate, tutup pintu pagar. Hai, seram betul. Tak pernah jadi macam ni.
Tak lama tu, senyap, Rakan Cop datang to the rescue ke? Then when Mr Sor and family came to 'export ' the children, barulah lega. Dalam longkang berterabuh sampah. Atas atap pondok jiran masih ada beberapa plastik bag . Dalam letter box, dia letak seketul batu dan dua bendera kecil Malaysia. Oh, sekarang 'pintu gate 'tu sentiasa mesti tutup rapat.
That's the story, gerun. now nak tengok budak-budak tu pula, dengar-dengar macam ada perang saudara!

7 comments:

  1. perang saudara iman, amal, idin.

    ReplyDelete
  2. Alang,
    saya ni pasal sampah bertabur ni mmg la saya marah sangat. Selalu nya anjing liar yang selalu buat hal malam malam. Tapi salah kita jugak. Tak nak tutup baik baik. Bila pagi ,masyaalah....kena la cari plastik untuk alas tangan lagi..leceh betul. Budak2 ni selalu nak di ingat kan,tutup tong sampah tu...kalau tak cakap buat tak tau jer...ni yang selalu kena pulas telinga tu....

    ReplyDelete
  3. ni kes ong gila...nk wat camne...mereka itu tidak sengaja melakukan. tetapi memang sesuatu yang menakutkan kalu mereka yang tidak berakal itu bertindak yang boleh membahayakan keselamatan kita...setakat menyepahkan sampah tu, boleh kita selesaikan... Nak buat camne...mintalah bantuan kepada yang ada..Moga Tuhan jauhi kita semua dari mara bahaya yang seperti ini...moga kita tidak jadi ketiadaan akal seperti orang gila itu...wahai Tuhan kami...lindungi kami dan anak cucu kami serta semua orang yang kami sayangi.

    ReplyDelete
  4. btw, kak nora blh panggil saya, cen....itu nickname saya yg mang dah lebih seploh tawon saya gunakan..heheh..dari panggey saya 'lupekanje' tuh..

    ReplyDelete
  5. Dear Cen
    Okeylah Cen, sorry had been calling you 'lupekanje' cause not sure of your real nama. Rupanya that fella dah berapa kali ditangkap polis, but still....Semoga kita semua dilindungi Allah daripada kejahatan yang kita tidak diketahui.

    ReplyDelete
  6. Dear Lan,
    Perang saudara tu sekejap je...acah je...lah.

    ReplyDelete
  7. Dear Ezah,
    Tong sampah hitam kami tu selalu tutup. habis dia campakkan ke dalam longkang. Yang hairannya, longgokan sampah lain yang tak ber'tong' tak diselongkarnya. Agaknya dia ada rasa tentu 'makanan' dalam tong tu best, kan?

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.