Turki: Jalan-Jalan, makan-makan

Antaranya (antara aje) tau

Mula-mula, Cik Kiah-Cik Kiah 'Turkish' seronok makan local dish. Biasalah, breakfast di hotel, Banyak choice, dari cereal hingga ke dessert (manis-manis belaka!!). Lunch and dinner, di restoren-restoren yang telah ditetapkan. Adakala dinner di hotel. Kalau di hotel ada pilihan. Di restoren, selalunya, untuk starter, sup (macam-macam rasa) dengan roti, diikuti dengan main dish, seperti kebab, ikan bakar,  and more grilled., Salad tak tinggal. Manis rasa timun dan tomato.Cik Kiah suka! Last, dessert. Selalunya buah , ada pilihan, oren (besar punya), buah kiwi, epal dan ada tembikai. Heran juga mana datang tembikai. Ada juga manisan lain seperti baklava. Hari-hari akhir, ...........tengok gambar yang last sekali tu. Not again!. Nasi lemak, roti canai, teh tarik. sudah memanggil!!!
Cik Kiah yang ini, apa lagi, sesampai aje di bumi Hang Tuah, terus ke kedai makan dekat rumah. Order "nasi putih, masak asam pedas ikan pari, tahu sumbat, sambal belacan dan teh o limau!'

6 comments:

  1. hahahahahha
    kak hajah nora..
    dah memang tekak kita terdidik dengan nasi lemak, roti canai... bila tinggalkan sekejap malaysia, balik memang jadi rinduuuuu....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul kata hajah. Last2 day tu terbayang nasi lemak sotong, asam pedas melaka. Memang rindu.

      Delete
  2. salam

    Dari kecik memang dah di ajo mkn nasi...oh sedapnya asam pedas ikan pari teringin...kat mana di Melaka asam pedas paling glamer dan sedap?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ju, Datanglah, mari saya bawa ke tempat yang sedaaaaap tu. Weekend dan cuti sekolah dia 'sendat'. Baru ni lepas cuti sekolah, kedai dia tutup 3 hari. Kalau kedai dia tak available, saya bawa ke tempat yang lain. chef dia saya kenal.. Kedai yang saya pergi dalam cerita di atas, dekat je dgn rumah saya.

      Delete
  3. Ome (orang Melaka) mestilah rindu hebat kat ape (asam pedas)! Betullah, yang terbaik tetap negeri sendiri. Saya pun tak tahu tempat sedaaaaap tu, Hjh. Camne ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Temuk,
      Home Sweet Home. Camne nak pergi tempat sedaaaaap tu? Well, silalah.

      Delete

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.