PAGI AHAD DI TAMAN KERANG

Terletak di satu sudut berhampiran padang MPK 1 Kuantan, Taman Kerang memang menjadi fokus aktiviti peniaga-peniaga jalanan atau 'mobile'. Memang 'happening' lah di sudut tersebut lebih-lebih pada hujung minggu. Macam-macam jualan ada, kecuali makanan. Setelah sarapan lempeng nyiur di sebuah restoren seberang jalan, kami ke  sana pada satu pagi Ahad hanya untuk meninjau apa yang diniagakan.


Waktu itu sedang berlangsung juga kursus haji di Masjid SAS atau Masjid Negeri. Wah... hebat...berkumandang sekitar kawasan suara penceramah memberi kuliah kepada para jemaah.  Jadi sesiapa yang ada di sekitar padang MPK 1 termasuk Taman Kerang, bolehlah turut serta mengikuti ceramah sambil bersantai di bawah pokok-pokok yang ada. Antara yang sempat saya rakam.....

Bermacam-,macam, barang 'berjenama' ada dijual seperti jam tangan, bag galas, backpack.....

Ada yang berkenan tali pinggang kulit. Nampaknya kena tebuk lubang tambahan...kata abang penjual.

Ada juga yang  menujual sate ikan. 2 dalam 1.....
Macam ni 'pembakar sate ikan' bergerak..hi hi..


Ini jualan ubat tradisional. Katanya 'belut putih;. Banyak khasiat ke?


Oh, kalau tak sempat ke IKEA ada 'sub' nya di sini.  Ori tau. Kebetulan hari tu ada pula abang 'IKEA' di tapak Taman Kerang.  Hari lain tak de.  Katanya ini kerja sambilan dia. Dia ada pekerjaan tetap.


Cari apa lagi tu?...........cari beg nak simpan handfon. Ada yang berkenan?

Sempat bergambar bersama adik manis...baru tamat belajar di sebuah IPT tempatan. Adik manis ini membantu ayahnya berniaga. 'Minat saya dalam hartanah' kata adik manis.
Sebenarnya banyak lagi jualan di sini  seperti batu-batu perhiasan untuk buat cincin, minyak wangi, ada khemah urut kaki. Tapi saya tak rakamlah gambar sebab khuatir menganggu 'ketenteraman'.Kalau nak cari buku-buku lama yang sukar dapat di kedai buku, carilah di Taman Kerang. Nak barang-barang antik pun ada.

Sejak dua hari ini bila saya lalu kawasanTaman Kerang, saya lihat kosong...tiada khemah seperti biasa. Apa sebabnya ye? MPK tak benarkan berniaga di situ lagi ke?Oh mungkin, ada karnival di kawasan masjid.....itu sebab sudut berniaga Taman Kerang ditangguhkankan.
Apa-apa pun Taman Keranglah yang 'happening'nya di bandar Kuantan...tempat orang bersantai , relaks, lebih-lebih lagi hujung minggu ....hihihi....

4 comments:

  1. Kak hajah nora..
    Puas kak nora berulang alik melaka-kuantan ya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hajah,
      Begitulah kira-kira. Selalu saya ditanya, kalau di Melaka "Bila nak balik Kuantan/" Kalau di Kuantan ditanya "Bila nak balik Melaka?"
      Hihi....

      Delete
  2. Gitulah orang ada 2 rumah ya.......

    ReplyDelete
  3. Terima Kasih Puan kerana mempromosikan Abang IKEA...hehehe... ;)

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.