BERBECA DI HUTONG

Hutong adalah kawasan, seolah-olah 'kampung' di Beijing, lebih tepat kawasan bandar lama. Berderet beca menunggu pelancong. Becanya beroda tiga 'tricycle', tukang kayuh di hadapan, penumpang, di belakang. Oh aduh aduh.....ada antara kami memberi semangat kepada 'pemandu'nya kayuh laju-laju. berlumbalah jadinya. Kami dibawa melalui lorong-lorong kecil, di kiri kanan kedai-kedai kecil dan tembok tinggi. Di belakang tembok inilah rumah-rumah ala kampung. Tukang beca diam aje. Beca berselisih dengan kereta. Cekap pula mengelak. Layan peristiwa kami berbeca di Hutong. 
Agihan beca
Sedia berkhidmat

Peace yo, gambar di shoot oleh apek beca kami

Inilah dia, pandai ambik gambar

Bila dia nak lumba,  terjerit-jerit
lorong, tembok tinggi berpintu
berseliseh dengan kereta
rumah kedai


scenic view

Akhirnya.....jangan lupa, tip ye...kalau tidak, abang beca membebel tak tau ape!! Tip sebagai terima kasih, penat tau gua kayuh!


Fazly, tour leader kami dari KSD Holidays Tour Melaka


6 comments:

  1. Di Ktn pengayuh di sisi kanan kerusi penumpang. Beca di Penang ada iras itu kan!(dah lupa-lama dulu pernah naik).Beca Melaka berhias bunga & pengayuh di belakang tpt duduk penumpang.Yg saya ingat klu x silaplah. Gi KB nanti boleh naik beca.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cujafw,
      Pembetulan. Beca di Melaka sama sepert beca Kuantan dan KB. Pengayuh di sisi kanan. Beca di Penang pengayuhnya di belakang penumpang. Beca Penang dipanggil 'lancar'. Asal usul beca di Hutong, beca di tarik oleh manusia bukan seperti sekarang ada pengayuh. Satu masa dahulu, lama dah, beca di Melaka pun macam tu. Ditarik. Dipanggil rickshaw. roda besar dua , di tempat duduk penumpang. Yang ada sekarang, roda tiga, trishaw.

      Delete
  2. Tk kerana membetulkan & menambah maklumat baru ttg beca. Mencetuskan ingatan ttg sejnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Beca adalah salah satu tarikan pelancong. Sedap naik beca tapi kesian pada yang mengayuh!

      Delete
  3. Cikgu ada naik beca kat Melaka? masa saya tanya harga agak murah, tapi ada blogger kena byr mahal sgt !beratus! dia kata kenapa tak tanya harga dulu!
    Nampak klasik je kat sana tu. Berlumba2 tu yg seronokkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada, semasa sekolah dahulu, saya naik beca. Masa tu dari rumah saya ke sekolah cuma 30 sen satu hala. Agaknya Melaka dapat inspirasi dari beca di Hutong. Lumba-lumba tu seronok, tak boring, takut kemalangan aje, Ju

      Delete

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.