Raya AidilAdha: Bila Nek Lang masak

Dia jarang masak. Kalau masak pun yang simple , yang basic, yang tak banyak kerenah dan leceh nak itu dan ini. Kadang-kadang, dia blogwalking until dapatkan ilham nak masak apa hari itu. Ada juga buka buku resepi.  Ada masa dia malas masak. Tapau aje dari warung. Atau makan di kedai aje.

Jadi bila masak sesuatu yang special, riuhlah sekampung. Raya AidilAdha yang baru lalu, dia telah ditugaskan untuk masak. Nak masak apa? Nasi Bukhari!!!. Alahai, itulah satu-satu masakan special yang dia tahu. Raya AidilAdha kan disambut sederhana sahaja. Maka tak ada ketupat, tak ada rendang. Jadi Nasi Bukhari jadi pilihan.

"Nek Lang kena bangun pagi-pagilah, macam mamim nak masak nasi bukhari' kata si Iman.
"No. balik solat baru masak", jawab dia.
You see, Mummy si Iman inilah yang selalu bertungkuslumus didapur pagi-pagi raya untuk masak hidangan istimewa.raya. Kali ni dia relaks. Ada pengganti.

Tapi breakfast (late onem after solat sunat Raya) nak makan apa? Takkan nak tunggu yengahari?

So, pagi-pagi. 4.00 pagi. semasa  yang lain masih sedap berselimut, dia telah bangun untuk menjalankan tugas.Malam sebelumnya dia telah siap bahan-bahan Nasi Bukhari.

Mulalah dia masak. Buka tingkap di dapur untuk keluarkan bau harum bukhari. Lebih kurang jam 5.30 siap masak. Bila MsHart bangun, dia bersuara" Wah, bau wangi. First time Ati tak bangun pagi Raya untuk masak!'

Rupanya news dia masak dah sampai kepada  mereka yang terdekat. Bila Nek Lang masak, satu yang luar jangkaan.  Maka riuhlah di rumah BC pagi Raya Aidil Adha semalam, macam Raya Aidil Fitri!!!
 Nak rasa air tangan Nek Lang. Terasa malu pula diri ini!

 Nasi Bukhari resepi A passion for food
 Lauk Ayam Bukhari
 Jemput makan, pelawa Iddin
  Penyeri meja, kek pelangi, special request from MsHart, Chocolate Chips, fav budak-budak,
Siapa yang buat kalau bukan Ngah, . Yang merah dalam gelas tu, Jelly Kelapa,  teka siapa buat??? Yang hujung tu chocolate cupcakes, pemberian orang. Ada juga Norli SIL Mshart beri ketupat, kuah lodeh serta rendang ayam dan sambal tumis udang.

 Maka 'menjadi' lah raya AidilAdha kami tahun ini.
Kepada yang menjadi 'tester' masakan raya ini, terima kasih. Alhamdulillah...


SELAMAT HARI RAYA AIDILADHA 1433H

2 comments:

  1. Thank you Nek Lang, bangun awal pagi memang berbaloi. Dapat berkat beri orang makan!

    ReplyDelete

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.