Sabar menunggu

Selalunya dia tak macam ini.
Selalunya dia akan berkata "kita breakfast tempat lain lah. Tak reliable Khatijah ni".
Tapi pagi itu memang menguji kesabaran saya.

7.45 pagi. Sudah sampai di Khatijah.
Pintu Khatijah belum dibuka sepenuhnya, bererti belum siaplah lagi.
Hujan renyai-renyai.
7.50.....masih menunggu
Kami tunggu dalam kereta dan beri peluang hingga jam 8.00 pagi.
Pintu 'roll' Khatijah masih begitu.
Tunggu...tunggu...menanti

Dah ada beberapa pengunjung setia Khatijah menunggu di kaki lima.
'Kita tunggu lagi 5 min.'. Sudah 8.05...Khatijah belum ready,
Tunggu lagi.
Ini pertama kali saya lihat kesabaran dia menunggu.
Tak nak beredar ke tem[at lain ke? Non, Oasis .....
Khatijah menguji kesabaran. Perut saya dah mula berbunyi.
'Kedai Non ada Soto. Di Oasis ada macam-macam tapi tak ada yang saya nak makan pagi ini.'
Tunggu lagi 5 minit...sambil mendengar radio saluran kegemanrannya.

Lalu, saya nak pergilah jenguk, apa hal kedai belum dibuka?
Saya membongkok bawah pintu roll yang masih belum ditarik naik.
Rupanya dah ada pun 3 orang pengunjung..menunggu.
Saya ambil tempat dan buat pesanan.
Keluar kedai,  membongkok untuk keluar kedai, dan menggamit dia datang.

8.15....Khatijah dibuka.sepeninya.
Mengapa sabar menunggu?
Nasi minyak bersama opor daging di Khatijah sedap. Dah lama tak rasa.

Itulah sarapan kami pagi itu.
Berbaloi menunggu.....



No comments:

Post a Comment

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.