CANTIKNYA BEIJING (Update)

Sewaktu  di Beijing, saya terpesona dengan seni reka bangunan-bangunannya. Tersergam tinggi, indah, moden. Si pencinta bunga juga kagum  melihat bunga ros berbagai jenis dan saiz. Jalanraya diceriakan  dengan deretan pokok bunga ros berwarna warni. Cantik sungguh. Pokok-pokok hijau juga menyejukkam suasana. Musim panas katakan. Semuanya hijau segar. Bandaraya Beijing tersangat luas, agaknya sebesar negeri Melaka. Dari satu tempat ke satu tempat sangatlah jauh. Sudah tentu mata ini nak tutup aje, mengantuk.  Tetapi dilawan juga supaya tidak  terlepas menikmati keindahan bangunan dan landsakap Beijing, Sempatlah juga kami melalui 'traffic jam' waktu 'peak hours'. Berikut  antara pemandangan sepanjang jalan yang sempat dirakam.
Greenavenue
As I was passing

Gagah

Kembar tiga


Arch bunga ros

Geramnya!!!!



Beijing skyline

Masih lancar

Missy Pinky
Unik

Hijau segar

Berita sedih: Al Fatihah untuk Sdra Mohd. Bakhtiar bin Jais (Bad) yang telah meninggal dunia pada hari SABTU 1 Jun 2013 jam 2.30 ptg. Arwah adalah suami kepada blogger ummisoleha, biras Ms Hart.. Arwah telah melalui ujian sakit kanser beberapa lama. Semoga rohnya ditempatkan bersama para solihin. Ameeeen. Kepada Ummi, Naqib, Aqlan serta keluarga, harap redha dan bersabar. Posting ummi ada di blogroll saya.

10 comments:

  1. cantiknya bunga2 ros! very colorful!
    bangunan yang second last tu.. mcm takut je tengok.. tergantung2..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, interesting buildings in Beijing, very modern. Kagum dengan yang itu. Nobody picked the lovely roses!

      Delete
  2. Dari gambar2 itu nampak juga kehebatan negara China dan pembangunan yang dialaminya. Patutlah Amerika semakin cemas! Banyak tempat di China sudah dilawati, nampaknya. Seronoknya.

    Semoga roh saudara yang meninggal itu Allah masukkan di kalangan mereka yang Dia redhai dan beri pengampunan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Memang hebat sungguh Beijing . 10 tahun dahulu tak macam ini. Seronok jalan suka-suka tengok negeri orang.

      Delete
  3. Bertuah dapat tengok negeri orang. Saya tumpang lihat gambar pun dah bersyukur amat sangat. Kalau negara kita bersih & cantik seperti itu lagi bertuah ya .Tq.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ada rezki dan peluang, cujafw pun boleh melancong ke negara luar. Negara kita boleh juga jadi cantik dan bersih jika ada sokongan dan kerjasama semua..yang sayangkan Malaysia.

      Delete
  4. Cantik. Saya tak pernah tgk gambar bangunan kembar 3 tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bangunan di Beijing hebat-hebat, tentu anak-anak Ju teruja!

      Delete
  5. Saya pun teringin kat smokehouse. segala2nya nampak gaya mat salehkan. boleh berhigh tea sama.Ada tgk blogger bergambar je kat situ, malu ah tak menginap di situ..ambek2 gambar!tapi masa di sana tak terpandang smokehouse!kebykkan tpt tersorok! saya beli buku sejarah cameron di ladang teh, bestnya!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nampak tak pondok talipon merah di luar The ol smoke house.?

      Delete

Terima kasih kerana sudi singgah.Komen anda dihargai.